torsdag 26 mars 2009

Onsdag,

det är en gul och liksom blank dag. (Jag vet att det är efter midnatt, men det blir inte torsdag förrän jag gått och lagt mig. Likaledes är det så onsdag.)

Allt gott, jag råkade ha sönder kaffebryggaren häromdan och dess likdelars avbild fastnade i skissblocket. Hela händelsen utgjorde en del bland utställningsobjekten jag inte visste fattades. Fantastiskt.

Förra onsdagen bjöd jag in till fika och samtal med ett par goda vänner. Om självförakt, om att rikta ilska, om hur lätt det är att döma och kategorisera och varför det i många fall är så onödigt.

Jag tänker att allt detta är sådant som handlar om att fastställa den egna identiteten på något vis. En markering, ett ställningstagande. Inte minst dömandet av saker och ting, vilket i många fall kan säga mer om personen som uttalar sig än objektet för uttalandet. Det riskerar också förstärka de där betongramarna jag pratat om, innanför vilka man bör hålla sig. Det riskerar stå i vägen för fastställandet av den egna identiteten på konstruktiv väg.

Det var värdefullt förra onsdagen. Det skall göras om. Det är tillsammans med andra det händer. För då får man med sig sådant som man inte visste fattades.


---



Wednesday, a yellowish, kind of glossy day. (It’s after midnight, but Thursday won’t come until I’ve gone to bed. So, Wednesday it is.)

Things are fine, I happened to broke the perculator the other day and so the image of its pieces appeared in the sketching pad. The whole accident made a part of the exhibition objects I didn’t knew was missing out. Fantastic.

Last Wednesday I invited some friends for coffee and chat. About selfcontempt, directing anger, how easy it is to judge and why it is just unnecessary many times.

I think this is about establishing your identity. Not in the least when judging, which I believe in many cases says more about the spokesperson, than about the object. It may also sharpen these limits I talked about, them that you should follow. It may stand in the way for the constructive ways of identity establishment.

Last Wednesday was brilliant. There will be a repeat. It is with other people it happens. Because you may get what you didn’t knew was missing out.

1 kommentar:

  1. Så sant så sånt... vi läser ganska mycket om dessa "betongramar" just nu, av Foucault kallade diskurser, av Giddens och Youngs sociala strukturer. den allmänt erkända om än kanske omedvetet existerande "sanningen" i samhället som sätter normer o regler i samhället om va som e rätt/fel, normalt/onormalt, vem som har makt o vem som inte har d.... värt att tänkas o framförallt TALAS om.

    SvaraRadera